söndag 30 september 2012

Symaskinen,

Jag har slagit mig ner vid arbetsbordet och sonen gör mig sällskap där.

- Skall du sy mamma?
- Nej hurså, svarar jag (något förvånad)?
- Jag tänkte när du sitter vid symaskinen.

- Kära du, det här är ingen symaskin. Det är en skrivmaskin.
- Vad då? Vad är det?
- Dem hade man att skriva på förut - före det fanns datorer.
- Han är tyst en stund och sen utbrister han: Varför i hela världen hade man inte datorer istället?

Sen dröjer det inte länge förrän han sitter där och skriver sin första saga. Ett utmärkt sätt att lära sig skriva på tycker jag!

Vi har avrundat en krasslig vecka med en regnig söndag. Vi har hunnit med en del hemmasysslor, men ärligen så saknar jag nog de klara höstdagarna när det är högt till himlen och luften är krispig.

Jag önskar er en skön söndagkväll. Besök gärna Fabriken för flera söndagsbilder.

3 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Vilken raritet! Vackra runda tangenter (eller vad heter det på en skrivmaskin?) :-)

Maria - Wikers Liv sa...

Härlig story!
Jag har en liknande skrivmaskin, jag med! :) I min hall, och troligen samma lampa, som du har bredvid maskinen ;)
Kram /Maria

sagaulla sa...

På en sån skrev jag i moffas affär.
Gick även på skrivmaskinskurs hos Ollonqvist på Handelsesplanaden. Fick rätt så dåligt betyg!
Sonen klarar sig säkert bättre!
Nu kan han skriva brev till mig på den! Bra!

Tack för senast Alltid lika kiva att ses!