måndag 3 december 2012

Den första dagen i December,

Förutom att vi firade att vi fick öppna den första luckan i adventskalendern, så firade vi ju lillajul i lördags. Vi firade tillsammans med en annan bloggerska med familj. Det var glöggpremiär för säsongen och de charmiga pepparkakorna, ja de försvann i ett nafs från brickan.

Menyn i övrigt var mycket traditionell. För vad kan väl vara mera rätt än att äta tomtegröt på lillajul? Tomtarna, de rörde nog sig annanstans än på fönsterkarmen också, en magisk kväll som denna och förgyllde barnens tillvaro.

Kvällen avrundades med fika och nygräddade julstjärnor. Få se om man hinner tröttna på dem innan julen är över? Än så länge smakar de.

Eftersom lillajul bjöd på efterlängtade köldgrader (även om den utlovade snömängden lyser med sin frånvaro) så passade jag på att göra islyktor. Det var perfekt väder att göra dem i även om det hann bli litet kyligt om fingrarna innan alla fyra var klara. Men nu njuter vi av dem varje dag och hoppas att kylan håller i sig!


Jag hoppas att ni har haft en fin start på julmånaden!

3 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

När man som jag har utflugna barn är det fint att få jobba med barn. Jag förstår att du har förväntansfulla barn varje dag som längtar efter att få öppna kalender etc.
Islyktor är så vackra. Äkta vara! Tänk att de säljer plastiga sådana på Minimani.
Ha det så gott med de dina nu! ♥

Anna-Lena sa...

Ni hade ordnat en så fin bjudning åt oss. Det var en fröjd att få äta allt gott och gå runt och titta på allt det fina i ert hus. Och framförallt att få träffa er alla efter en alltför lång paus! :-)

Unknown sa...

Åh så vackra dessa islyktor är!! Bodde jag i hus skalle jag göra massor och placera ut. Fint :) Ha en trevlig kväll! Marina