söndag 30 december 2012

Tulpanfeber,

Jag hoppas att ni har haft en riktigt stämningsfull jul. Det har åtminstone jag haft. Vi har haft det underbaraste julväder och till och med solen har visat sig några dagar. Man blir alltid lika upprymd av att se ljuset. Jag hade ett önskemål inför denna jul och det var att vi skulle få vara friska och få fira jul hemma (blir det två kanske?). Min önskning gick i uppfyllelse och för det är jag gränslöst tacksam. Visst är det många olika saker som gör julen, men att få vara tillsammans är ju ändå den viktigaste av dem alla.


En sak som brukar höra till min jul är tulpaner. Just innan jul fick jag de vackraste vita tulpaner av några goda vänner, men jag insåg att trots min goda skötsel ("harkel") så skulle de inte komma att överleva julen. Två dagar innan julafton besökte jag den stora blomsteraffären, men till min besvikelse var de vita tulpanerna redan slut. Då kom jag på att jag kan använda de utblommade tulpanerna till islyktor istället. Eftersom mätaren brassade på minus tjugo, så var det ju utmärkt väder för det.


Åh, så jag har njutit av islyktorna. Jag tyckte de var lika vackra i dagsljus som i mörker. Ni kan tro att jag är ledsen nu när det blivit plusgrader och lyktorna bokstavligen håller på att rinna bort...


Kan ni sedan tro att på självaste julafton tittar en annan kär vän förbi med litet julblomster. Vita tulpaner! Så där fick jag då sitta på julafton och njuta av mina vita tulpaner trots allt. Fast mest glad och tacksam var jag faktiskt över mina fina vänner!

Detta var årets sista söndagsbild och imorgon är det årets sista dag! Låt oss fånga dagen!  

5 kommentarer:

Hanna sa...

Ett gott nytt år!
Önskar jag dig
Kram
Hanna

Lantligt i smultronbacken sa...

Kikar in här första gången tror jag.
Vilka fina ljuslyktor med tulpanerna i. Och så bra att du fick en ny bukett lagom till jul.

Kram Teres

Lyckoslanten sa...

Visst är det viktigast att få fira julen hemma och tillsammans! Glad att det blev så för dig i år!
Vackert med tulpaner är det också, även i islyktor!
Bilden du frågade om har jag fått via Pinterest. Upptäckte samtidigt att många av mina bilder fanns där.
Gott Nytt År önskar jag dig! ♥

Anonym sa...

Det är nåt visst med vita tulpaner :) väldigt fin effekt med dem i islyktan - jag gillar!
E.

sagaulla sa...

Smart att påta in dem i islyktan, man kan säkert peta in allt möjligt roligt i dem! Härlig ide´.
Vid nästa minusgrader skall jag prova på nå´t liknande på min balkong!

GOTT NYTT ÅR på er alla!