söndag 21 augusti 2011

Inspiration: Walk-In closet,


En litet gråmulen dag som denna så kan man väl drömma litet? Säg vem drömmer nu inte om en walk in closet som kändisarna har? Då syftar jag inte bara på innehållet, utan på själva förvaringen. Ett rum med rejäla hyllor, klädstänger, lådor och allt annat man behöver för förvaring. Att rummet är litet lyxigt kan ju vara en extra kul grej. En kristallkrona i taket kanske eller en lyxigt stor spegel kunde vara kul detaljer.


Eller kommer ni ihåg den ljuvliga garderoben som Big fixade åt Carrie i Sex and the City filmen? Vad härligt det skulle vara med en stor garderob, där varje plagg skulle ha sin egen plats. Där skorna kunde få stå framme, så att man skulle ha bra översikt över dem.


Jag var litet besviken på att man visade så litet förvaringsalternativ på årets bostadsmässa. Den enda riktiga "walk-in" garderoben jag hittade, fanns i en av mässfavoriterna Heikius Hus. Den fungerade som en passage mellan sovrummet och badrummet, så det var en väldigt praktisk lösning. På ena väggen fanns två stänger där man kan hänga in sina plagg.


På andra sidan fanns ett platsbyggt skåp med korgar och hyllor. Kolla in klossarna med texten Dream ovanpå. Det är just det här jag drömmer om!

housedoctor.dk, missetoile.dk, lisbethdahl.dk
Det är ju detaljerna som gör det, så jag skulle nog satsa på en fin spegel och kanske några läckra förvaringsaskar i min garderob. Vill man hänga favoritsmyckena vackert, så finns det speciella hängare för dem också.


stockmann.com, sandbergab.se
Jag brukar förvara mina skor i skolådor och så skriver jag skons namn på sidan av lådan för att lätt hitta dem i skåpet. Ett snyggare alternativ skulle vara genomskinliga skolådor som denna. Vill man riktigt lyxa till sin garderob så kunde man tapetsera väggen med en läcker tapet i passade tema. Det finns flera fina att välja på.

Söndagar är fina dagar för att kunna drömma sig bort ett tag. Jag önskar dig den finaste av dagar!

10 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Jag tänkte också som du i början, även jag inspirerades av Mariah Careys underbara walk-in-closet. Men när husbudgetetn började komma emot och walk-in-closeten var det sista rummet vi inredde så blev det att ändra planerna till billiga och fula Ikea-hyllor. Men Ikea har otroligt bra förvaring för t.ex. smycken, byxor och skor så jag är oerhört nöjd med slutresultatet, fast den där lyxiga känslan inte finns där. Ikeas smyckesförvaring är super, jag hade först också mina smycken att hänga men tröttnade på att de lindade in sig i varandra hela tiden.

Lyckoslanten sa...

Ja tänk om man kunde ha en rejäl walk-in-closet! Vi har flera för det mesta tomma rum nu när sönerna har flyttat, men de får nog förbli välkomnande gästrum!
Jag gillade också Heikius Hus' alternativ för klädkammare.
Fortsätt drömma! ♥

Anu sa...

Åå, det där är nog en dröm! Vi (jag) hade det som en punkt på önskelistan åt vår arkitekt från början att ha klädförvaringen som passage mellan sovrum och badrum. Tyvärr blev det sen bortkompromissat. Tänkte sen om man i stället skulle inreda tvättstugan lite mer som ett "pukeutumishuone", med t.ex. just nån sån där feminin tapet eller nåt. Men inte är det ju riktigt samma sak.

På Kokkolamässan var min walk-in-favorit den här med sminkplats: http://www.asuntomessuopas.fi/images.aspx?path=4;2651;2936&img=6221

Livet på Sjögård sa...

De e en stor dröm att i vårt otympliga hus få någotlunda vettig förvaring... lär ska förbli en dröm. speciellt en såndän walk-in-closet. åh, det skulle vara så fint att ha en...
nåh, i nästa hem sen :)

lyckobo sa...

Den som väntar på något gott.. ;) Snart får ni också göra en skön brasa i er kakelugn!
Vår är från Uunisepät, och vi är riktigt nöjda med den! Tror att jag skulle välja en likadan om vi skulle bygga nytt!

Om man ändå hade ett sånt klädrum,måste ju verkligen vara varje kvinnas dröm!!! Vi har för lite utrymme för kläderna, men än så länge går det med vitrinskåpen åt pojkarna då de är små, men småningom får vi nog ett problem...

Ha det gött!

Anna-Lena sa...

Kan nog hända att de som visar helhetsbilder inte har småbarn hemma, nej. Eller så är de bara riktigt duktiga på att städa! Här hinner nog barnen rådda till betydligt snabbare än vad jag hinner plocka upp!

Herremannen tyckte det var trevligt att se dig också! :-) Och vi med!

En vacker vardag sa...

Jag har på känn att det ofta blir så att större klädrum får ge vika för andra funktioner när man planerar hus. Vackert så, för man har ju en tendens att samla på sig mera ju mera utrymme man har! Men drömma - det får man ju alltid!

Camilla sa...

jag ville också ha en walk-in-closet men där fick jag nog kompromissa... I anslutning till vårt sovrum har vi i alla fall en ganska stor garderob och från den slipper man in till badrummet. Alltid någonting ;) Visst, jag kikar gärna in till er nästa gång vi är på utfärd i området :) Ha en fin måndag!

Livet på Vestergård sa...

Våra döttrar har walk in closet, och det skulle jag också gärna ha. Kanske vi får byta sovrum sen när de flyttat ut ;0)
Ha en fin dag! Kram Kicki

Maria sa...

På riktigt skall jag ha en Carrie walk-in-closet sen när jag gör om här. Det har jag bestämt mig! :) Drömma kan man ju alltid....