torsdag 11 oktober 2012

Tema: Moodboard

Veckans tema på Fabriken känns litet utmanande för mig. Jag beundrar nämligen personer som har lappar med målsättningar på kylskåpsdörren och samlar inspirerande bilder till collage. Tyvärr tillhör jag inte dem. Min inspiration sitter i huvudet och i själen, så jag kör en egen tolkning på temat, med betoning på känsla (mood). Till min hjälp tog jag några stolar.


Naturmaterial känns alltid rätt på hösten. Det är lätt att plocka in ris, mossa och kottar att dekorera med och fårskinnsfällarna kommer naturligtvis till sin rätt.

Kontraster som t ex mjukt mot ruffigt, skapar ju alltid en viss spänning i inredningen. Naturliga färger som brunt och grått återkommer varje höst.

Ljusa och mörka nyanser skapar också en fin kontrast,

liksom olika material som matt metall och glänsande sammet.

Kalla ytor mjukar man lätt upp med ett mjukare material t ex en skön filt eller ett ulligt fårskinn.

Som jag redan nämnde i ett tidigare inlägg så går min färgskala i huvudsak i vitt, grått och svart i höst. Egentligen är det ju lustigt. När det blir mörkare ute omger vi oss med mörkare färger och när det blir vår så kommer färgerna fram. Kanske vi påverkas av naturen?

Såhär ser min inspiration ut i höst. Nu är jag litet nyfiken, vad inspirerar dig i höst?

10 kommentarer:

Tinis vita hem sa...

Vackra bilder och en fin tolkning av temat :) Jag gillar naturfärger, men vill ha lite mera rustika inslag i inredningen på hösten.
Ha en fin kväll!
kram Tini

sagaulla sa...

I Metro idag! " Nu väger färgerna tungt igen". På Hem&Villamässan gör orange och gult comeback!
Jippii, jag bor modernt!

Maria sa...

Härligt att kika på din tolkning av höstens moodboard.
Kramar från Maria

Lyckoslanten sa...

Så duktig du är som tar dig an teman i Fabriken. Jag har fullt upp med hösttemat i jobbet. ;o)

Anna sa...

Vilket härligt moodboard du visar upp!Härligt naturliga bilder! Jag har börjat gilla hösten mer och mer! Tycker det är så fint med alla färger och njuter av den krispiga luften ute!

Ha en fin kväll!

Johanna sa...

Jag gillar särskilt bilden med kottarna, riset och fårskinnet.

StrandviksVillan sa...

Riktigt fina bilder!!
Angående färger tycker jag att det är tvärtom - på vintern tar man in varma färger (tex orange på hösten och rött till julen) för att kompensera kylan ute och till sommaren inreder man med vitt och ljusa pasteller för att ge svalka inne när det är varmt ute.
Fast jag blandar nog lite hur som helst och när som helst, hihi!

Livet på Vestergård sa...

Fina inspirationsbilder. Jag har mycket svartvitt denna höst men naturfärgerna grått, brunt och beige hänger alltid med hos mig.
Ha en fin helg! Kram Kicki

Gugis Pärlor sa...

Så fina bilder! Jag har inte riktigt hunnit tänka efter vad jag vill ha i höst... Men jul funderar jag ibland på ;O)

Kram Gugi

alegni sa...

Riktigt fina höstdetaljer på dina bilder, och stolarna är ju alldeles extra fina, all three of them!