tisdag 6 december 2011

Vi firar självständighetsdagen,

Sonen var litet ängslig inför just den här dagen. Inte för att vi skulle fira Finlands födelsedag, utan för att det inte fanns någon ficka i hans kalender för den 6:e december. Jag försökte övertyga honom om att tomtarna nog skulle lösa problemet, men han var inte övertygad. Därför hittade vi på att lägga en klädnypa i öglan som hängde där, så att tomtarna skulle kunna fästa ett paket där.

Tomtarna skötte sig och i morse hängde ett litet paket prydligt fastsatt med klädnypan. Paketet innehöll en liten bok med byggsatser för pappersflygplan. Vi får vara otroligt tacksamma över att det är fredliga sådana, som svävar runt i vårt hus just idag. Själv har jag hunnit med det traditionella besöket på Kvinnornas julmässa och litet städning idag medan pojkarna byggde pepparkakshuset.

Nu återstår bara kvällens höjdpunkt. Att besöka balen på slottet. Ja via TV-rutan då förstås, men man kan ju alltid drömma om att få klä upp sig i prinsessklänning och gå på bal...

Nu är det dags tända två ljus i fönstret. Jag önskar alla en stämningsfull kväll!

10 kommentarer:

alegni sa...

det var ju för väl att tomten fattade att paketet skulle fästas i klädnypan!
vi har delvis samma programpunkter. fast vi har inte behövt städa, det är så prydligt så hos oss ännu efter söndagens tillställning. :)
kanske vi ses på balen i kväll. ;)
kram

Nette Cecilia sa...

Jag hittade min klänning i skogen ,Kram Nette

Gugis Pärlor sa...

Balen är rena innegrejen ikväll ;O) Vi syns!

Kram Gugi

annika sa...

Skönt med en dag då man kan vara hemma och sköta om sitt hus. Så fina de är dina Mailegtomtar...och stora!

annika

Livet på Vestergård sa...

Så bra att det ordnade sig med dagens paket :) Sitter själv på balen och beundrar allt det vackra :)

Anna-Lena sa...

Ni har tänt samma fina ljus som vi ser jag! :-) Jo, A kom på idén att pudra snö över pepparkakshuset, det döljer ju lite av missarna :-) Det får blir Annas hus nästa år då om det har fönsterluckor. Här väntas det med spänning på att få smaka på huset också!

sagaulla sa...

Vilket fint blåvitt ljus ni fixat! Det skall jag göra nästa år till mig, har svårt att hitta dem i affärerna.
Tyvärr såg jag ej balen men firade dagen på en njutningsfull konsert.
Hälsa de små.

lyckobo sa...

Äsch,vilken miss av dem som sytt kalendern,men du fixade det fint!
Ha det bra!

Lyckoslanten sa...

Vackert ljus där! ;o) Jag var nog väldigt trött i går så jag orkade inte med balen till slut. Fint att det ordnade sig med paketet och ett trevligt sådant! ♥

Annelis hantverk sa...

Så fint att det finns klädnypor som kan lösa problem :) Fin kalender!
Ha en fin dag!