torsdag 23 september 2010

En solstråle,

Hösten har verkligen kommit för att stanna nu. Nu njuter vi av solsken och regn om vartannat. Det verkar lustigt nog som det skulle vara sol varannan dag och regn varannan dag. En lagom blandning alltså.

Igår hade dottern och jag en riktigt trevlig dag. Vi hälsade på en charmig liten kille i samma ålder som dottern. Hans mor och jag fick avnjuta en god lunch (kryddad med bygg/inredningssnack förstås) alldeles i lugn och ro, så det verkar som båda småttingarna skulle ha förstått konceptet att är mamma nöjd, så är alla nöjda. Kloka små barn!

På vägen hem körde vi via min favoritaffär. Tror ni att jag kunde köra förbi utan att stanna. Nej, förstås inte! Säde (som betyder stråle, som i solstråle, på finska) är min absoluta favoritaffär sedan den slog upp sina dörrar på Brändö år 2004. Det är en underbar inredningsaffär som skänkt mig otaliga stunder av välmående och glädje. Nu håller de på ändrar om litet i affären och titta bara vilken läcker glashylla de gjort på ena väggen:

Den nya hyllan fylld med Lene Bjerre produkter

Härligt blickfång i dämpade höstfärger

Titta vilken härlig form på tvålflaskan

Säde har en massa trevliga märken i sitt sortiment bl a Miljögården, Nordal, Lisbeth Dahl, House Doctor, Lexington och Gant för att nämna några. Det som tilltalar mig mest med Säde är nog ändå den mysiga stämningen i affären. Man känner ingen press eller köptvång där, utan man kan lugnt strosa runt, inspireras eller bara drömma sig bort en stund.

Här är ett smakprov på produkter från Bruka Design:

Läckra chipsskålar för fredagsmys i soffhörnet
Idag skall jag ta ett krafttag med husplaneringen. Igen!

Ha en fin torsdag!

6 kommentarer:

alegni sa...

åhhh, säde. my favorite :) vilka fina bilder du tagit. nu börjar det klia i fingrarna, måste nog åka på en utfärd till brändö snart igen :)

Miss Goldie sa...

Åååh, jag föll pladask för tvålpumpen! Skulle behöva en ny till badrummet på övre våningen. Blir nog att åka till Säde en sväng imorgon. Minns du vad den kostade? Den såg dyyyr ut! :-)

En vacker vardag sa...

Miss G: Jag tittade faktiskt inte på priserna. En flaska tittade jag på och den tror jag kostade 23,- om jag minns rätt. Lene Bjerre är ju ett litet dyrare märke, men produkterna är ju himla snygga och tidlösa i designen. Grattis till vinsten hos Malenami!!

Miss Goldie sa...

Tack! Jag blev helt chockad över vinsten, ska bli kul att prova på en produkt jag aldrig skulle ha köpt själv. :-)

Måste kika in på Säde imorgon och antagligen slutar det med att jag går ut med en sån där flaska. Verkligen tidlös som du skrev!

sagaulla sa...

Jag har saknat din blogg med dina njutbara bilder, turkana ville ej visa den.
Det finns mycket vackert i din favoritbutik, det fanns mycket vackert krääsä i Turkiet också. Du vet säkert vilket jag föredrar.
Må väl hela familjen!

StrandviksVillan sa...

Läckert!
Den där glashyllan fanns inte då jag var inne senast! Visst är det en härlig butik, men tyvärr lite väl trång... Man är så rädd att välta omkull nåt.