söndag 24 april 2011

Nyttodag,


Eftersom den gemensamma tiden att göra olika projekt numera är på kort, så har vi jobbat litet idag fast det är påskdagen. Eftersom det vackra vädret inbjuder till utevistelse, så slog vi två flugor i en smäll och ställde till med storstädning av bilen ute på gården. Efter en hel vinters kuskande av små smutsiga stövlar så tror jag att dammsugaren sög upp minst ett kilo sand och småsten ur bilen. Vi tvättade både in- och utsidan och karlarna i huset bytte till sommardäck. Bilen kändes nästan som ny när vi var klara!

Vi har valt att följa rekommendationen och låta sonen åka bakåtvänd i bilen till 4 års ålder. Så till sin födelsedag fick han en ny bilstol. Den monterades också idag och han provsatt stolt den nya stolen. Han konstaterade att han ser ut genom flera fönster nu och att han också ser ratten. Snart kanske han bidrar med kommentarer till chauffören då.

På gården hann vi leka i sandlådan och blåsa såpbubblor. Visst blir man glad av att blåsa bubblor en solig dag? Det gläder både liten och stor tycker jag. En av grannarna kom ut med ett chokladägg åt sonen. Jag kommer att sakna många av våra grannar här när vi flyttar. Många av dem är så gulliga med barnen.

Vår lilla syster fick prova på att gunga för första gången idag. Först var hon litet suspekt till det, men hon fattade fort tycke för det och storebror ville absolut vara den första att ge henne fart i gungan.

På kvällen har jag suttit med husritningarna igen. Våtutrymmena vållar mig litet huvudbry. Om man har två duschar i huset, är det då vettigt att ha dem i samma utrymme eller i skilda utrymmen? Jag tänker framåt i tiden när barnen är större. Vill man duscha tillsammans då eller skilt? Många svåra beslut nu tycker jag.

Jag tror jag sover på saken och ser om jag känner mig klokare imorgon. Vackra drömmar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hade glädje att bli uppringd av sonen i dag som gav rapport vad han gjort,mycket däckbyten,och detta att få se ut genom flera fönster i bilen, fick jag också höra,nu ser han brandbilarna bättre......
Vad gör man med två duschar på samma ställe de är ju som en simhall,själv anser jag att om man väljer två duschar så sätt dem på skilda ställen,där om nånstans behöver man privattid.
Moster B.

Lyckoslanten sa...

Här har far i huset haft undervisning i däckbyte för de unga damerna. Fint om sonen fick bra utsikt nu! :o) Det där med duschar skulle jag rekommendera skilda utrymmen. Tonåringar brukar nog vilja ha privattid när det kommer till tvagning!
Ha en skön dag! ♥

Anu sa...

Vi har ju både dubbla duschar utanför bastun och en dusch också i det andra badrummet. Ur livscykelperspektiv tycker jag också att duschmöljgheter i skilda utrymmen är viktigare. Att ha två i samma ger ju mera svängrum om man ska hantera badande småbarn, men på längre sikt är der ju mera bara en extra lyx att man t.ex. inte behöver vänta på sin duschtur när man ska ur bastun.