måndag 19 september 2011

Bästa mellanlagret i ylle,

Jacka och byxa i yllefrotté PoP
Man kunde lätt kalla mig tråkig när det kommer till vissa val. Som val av vissa skor eller kläder till exempel. När jag tycker att något är beprövat bra, drar jag mig nämligen inte för att köpa samma plagg från ett år till ett annat.

Ända sedan sonen varit liten har vi använt Polarn o Pyrets yllefrotté plagg som mellanlager. Materialet lämpar sig utmärkt under en tunnare höstoverall eller en vindtät jacka. När kylan sedan anländer med besked, använder vi den under vinteroverallen. Eftersom ylle andas, blir barnet inte svettigt av det och materialet är tunt och behagligt. Dessutom går det att dra direkt på innekläderna, vilket är ett stort plus.

Eftersom plaggen inte är de billigaste på marknaden, så tittade jag mig runt efter ett billigare alternativ i höst. Jag tittade på fleeceplagg, men jag gillar inte riktigt fleece eftersom jag tycker att det lätt blir klumpigt som mellanlager. Jag tittade på andra ylleplagg på marknaden, för att konstatera att de är gjorda av tjock och stickig ylle. Så jag bet ihop och gick för att köpa det gamla och beprövade. Vintern är ju ändå lång och jag vill absolut att barnen skall vara varma när de vistas utomhus.

Overall i yllefrotté PoP
En av fördelarna med plagg av hygglig kvalitet är ju att flera än en generation kan använda dem. Som plåster på såren kunde jag alltså plocka fram sonens avlagda ylleställ åt dottern ur skåpet. Tanken slog mig dessutom att det känns faktiskt ganska bra att kunna återanvända och inte alltid köpa nytt. Sonen använder som bäst mina gamla yllevantar från när jag var barn. Det ni!

Nu skall jag krypa ner under yllefilten i soffan. Ha det gott i höstrusket!

Inga kommentarer: