onsdag 7 september 2011

En utmaning,


För ett tag sedan så fick jag en utmaning av bloggvännen Alegni att beskriva en betydelsefull person i mitt liv. Jag är dålig på att anta utmaningar, men jag skall göra ett försök.

Karakteristiskt kan man väl säga att mottot för mitt liv kunde vara kvalitet framom kvantitet. Jag kommer från en mycket liten familj, har en liten släkt och har några riktigt goda vänner som jag känt sen barnsben. Jag brukar säga att jag vuxit upp med fyra starka kvinnor som förebild. En av dem var min mormor.

Som så många andra mormödrar så representerade hon trygghet för mig. Inte bara fysisk trygghet, utan också trygghet, i att vara just den man är och att vara nöjd med det. Det sägs att många människor blir bittra med åren. Det blev inte min mormor. Hon bar sitt skarpa sinne för humor ända till sina sista dagar. Ett möte med mormor innebar alltid många goda skratt och än idag kan jag minnas och le åt många av våra samtal.

Så idag den 7 september så tänder vi ett ljus för dig mormor. Mycket älskad och mycket saknad - men alltid i ljust minne! 

Eftersom jag är dålig på utmaningar så blir min utmaning till er att ta vara på den här dagen. Spendera den gärna tillsammans med någon som är betydelsefull just för dig!

8 kommentarer:

alegni sa...

you have a way with words, my friend.
jag kommer också från en släkt med starka kvinnor, men dessvärre för jag inte den genen vidare. jag får hoppas att genen lever kvar i mina fina söner i stället.
kram

Så Vitt Jag Vet sa...

Ja förstår dej.. Samma här min mormor var en fantastisk positiv människa som klarat av att fostra barn ensam och ännu ge oss barnbarn en stor trygghet...
Kraam
Sanne

Anonym sa...

Även för mig var Mommo en av de viktigaste i mitt liv under hela barndomen. Hon skötte mig från att jag var 2 mån då mamma gick tillbaka till jobbet. Mina tidigaste minnen från barndomen innehåller alla Mommo. Hon gav tygghet, kärlek och en kravfri acceptans. Hon är ofta med mig i tankarna ännu idag :)
E.

Anonym sa...

Din mormor hade varit glad och stolt över dig.
Moster/B

sagaulla sa...

Så vackert och så sant skrivet om din mormor!
Vi tänder ett ljus!

Lyckoslanten sa...

Fint skrivet över mormors minne! ♥

Nette Cecilia sa...

Så vackert du skriver om din mormor , ,kram Nette

Livet på Vestergård sa...

Så fint du skrivit!
Ja kartan är en tapet som vi beställde via Vasa Färg ( Mr Perswall tillverkar den) .
Ha en fin dag!