fredag 19 november 2010

Drömrummet?

Jag tror jag kunde skriva en roman om snor och nästäppa vid dethär laget, men jag tror jag skall bespara er den historien och fokusera på något trevligare istället. Jag är med i en mamma-babygrupp som träffas i Arbis regi en gång i veckan, runt något faktabetonat tema. Denna veckas tema var väldigt efterlängtat av mig, nämligen inredning av barnrum. Med oss hade vi en sakkunnig från Aveo och jag fick med mig flera bra tips att tänka på nu när vi skall planera barnens rum i huset.

Jag sa ju tidigare att den värsta kris jag kunde tänka mig var ifall jag fick pippi på rosa. Så håll i er nu, här kommer inspiration...

För prinsessor och små féer

För balettdansösen

För gottegrisen
För drömmaren...
För att ni nu inte skall storkna av allt sockersött så tar vi med denna också

För Englandsfantasten
Så, vilken blev din favorit? Inspirationen kommer från brittiska Harlequin. Favoritaffären Säde har precis tagit in deras tapetkollektion för barn, vilket känns välkommet eftersom utbudet på tapeter för barnrum varit ganska begränsat hittills.

Ha nu en riktigt skön helg. Nästa helg är det redan lillajul. Det skall bli kul!

6 kommentarer:

Miss Goldie sa...

Oh la la, nu har du nog flippat ut! :-) Trodde aldrig du skulle ha så mycket rosa på din blogg! Det är t.o.m. too much för mig som annars älskar rosa! Men om jag ska välja en favorit bland de rosa så blir det den tredje bilden, den känns minst rörig. Jag tycker inte om en massa olika mönster på tapeter och väggar, det ger ett oroligt intryck. Och speciellt tillsammans med en massa leksaker.

Lyckoslanten sa...

Så kan det gå! Av de där skulle jag välja gottegrisen, men mera dämpat. Nu har jag ju ingen dotter, vilket någon kan tycka är tur! ;o) Ha en skön lördag! ♥

Anonym sa...

Skulle jag haft såna rum när jag varit liten hade jag fått en psykos.....Går kalla rysningar....Det sista rummet är lugnaste.Tror de skulle vara klokaste att ta till Feng Show.Vill minnas att de skall vara grönt eller var det blått i ett rum där man sover lugnt.
Moster B

Anonym sa...

Jag gillar också det sista rummet bäst. FAST jag älskar rosa! :D Tyckte verkligt illa om rosa i 34 år tills jag blev gravid andra gången (efter 15 års paus). Tolkar det som att det var en mammalycka som lockade fram den färgen (bebisen var en kille).

Men bilderna hgär var fööör rosa. De två sista skulle gå om mansatt in mera vitt eller nån annan färg som nån grå, gråblå eller beige, eller varför inte ljusgrön för att bryta upp lite.
Syns (nästan) inga förvaringsmöbler eller fasta skåp på bilderna- de är svårast att planera o svårast att få snyggt, spec i et barnrum :)

H. Haje

Anonym sa...

Även i min smak alldeles för mycket rosa. Däremot blev jag lite svag för den sista. Skulle kunna passa både kille o tjej. Extra poäng får Englandsmattan :) E.

StrandviksVillan sa...

Oh hjälp!!
Vår dotter har faktiskt rosa på alla fyra väggarna, men inte så stark färg. Hon är nio år och har tröttnat på det nu, efter fyra år... Så mitt bästa tips är: använd inte barntapeter!! Mina väninnor håller nog också med, det har varit likadant hos dom. Det finns många andra fina och mysiga - men neutralare - tapeter som passar lika bra och som man inte tröttnar på lika fort. Gör istället nåt kul med mönstrade gardiner, tavlor, matta osv.
I stora sonens rum har vi en vitblå randig tapet och marint tema, det har vi inte tröttnat på ännu.

Lycka till! Det är många svåra och roliga beslut :)