onsdag 10 november 2010

Rapport mitt i livet,


Som så ofta när man står inför nya vägskäl i livet, så vet man inte riktigt vad man skall förvänta sig. När jag nu klappar på medelålderns port, undrar jag stillsamt vad som komma skall. Borde jag förvänta mig någon kris i antågande eller skall jag se fram emot att skörda frukten av den bästa tiden i livet?

Man talar ju om att det är vanligt med olika kriser mitt i livet. Man vill fixa till sitt utseende, byta livspartner, yrke eller någon annan viktig del i ens liv. Jag undrar hurdan kris jag kunde tänka mig att ha. Det långa håret klippte jag av när sonen föddes. Jag envisas ännu med att färga det blont ännu fast naturen sätter hårt mot hårt. Kilona har ökat i antal vartefter barnen fötts, men det bjuder jag på. Är för lat för att banta och tycker att choklad är alldeles för gott för att plåga mig själv med att sluta äta det. Kroppen för övrigt lämnar väl plats för förbättring, men jag har inget större behov att ändra på det heller. Någon skall ju se ut såhär också. Mannen i mitt liv vill jag inte byta och jobb bytte jag nyligen, så jag får väl ge det en chans innan jag gör några ändringar där. Så den största krisen jag kunde tänka mig just nu skulle väl vara om jag blev riktigt förtjust i rosa. Just nu känns det inte heller aktuellt, men med åren har jag lärt mig att osagt är bäst!

Just nu ser jag faktiskt tillbaka på mitt liv med tacksamhet. Jag hade en trygg och lycklig barndom. Som tonåring var livet väldigt svartvitt, men med årens lopp har färgerna blandats ihop på paletten. Om jag tidigare upplevde att jag hade svar på alla frågor, så tycker jag idag att jag har flera frågor - än svar! Jag har haft ett rikt studieliv, hunnit bo utomlands en tid och haft lyckan att få ett jobb som jag trivs med. Hunnit prova på många olika hobbyer och funnit oaser som balanserat upp den stressiga vardagen.

Mest tacksam är jag nog ändå för alla vackra människor runt omkring mig. Min familj. Min man, våra barn, våra föräldrar och släkt. Som grädde på moset omges jag dessutom av flera underbara vänner. Endel har hängt med sedan barnsben och en del har jag lärt känna under åren som gått. Jag är lyckligt lottad tycker jag, så jag väntar nog med krisen. Tids nog kommer nog livet att erbjuda kriser, det går inte att undvika tyvärr. Min högsta önskan just nu är att vi alla skall få fortsätta vara friska.

Min mor sa att den första snön föll när jag föddes. En kär vän sa att första snön föll den dagen jag fyllde 10 år. Det gör den även idag! Vilket lustigt sammanträffande.

Kära vänner. Jag önskar er den finaste av dagar!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen :-) H, Linda W

Miss Goldie sa...

Jättefint skrivet! Ha en bra födelsedag! Och vad fanns det i paketet? :-)

Unknown sa...

Grattis och vad fint skrivet..:) Önskar dig en skön fortsättning på kvällen..Kram/Annelie

Livet på Vestergård sa...

Grattis och hoppas att du haft en riktigt fin dag!
Kram Kicki

Nette Cecilia sa...

Grattis ,din dag har bjudit på omväxlande väder jag hoppas du har en dag med omväxlande vänner också,Nette

Lyckoslanten sa...

Det var en fin läsning och varma lyckönskningar till dig! Livskriserna kan man hoppa över! God fortsättning! ♥

Anonym sa...

Säger som A-L, vad fanns i paketet?? Hoppas du haft en skön födelsedag.
Kusin M

alegni sa...

åh, jag blev riktigt varm inombords när jag läste din blogg. du skriver så bra! och vilken harmoni du utstrålar. i love it.
jag har passerat flera sådana där milstolpar som kunde ha lett till kriser, men jag har valt bort dem. det tycker jag att du också ska göra :)
kram!

StrandviksVillan sa...

Riktigt bra skrivet!
Det är hälsosamt att då och då tänka igenom sin livssituation och inse hur bra man har det :)
Grattis i efterskott!!
kram, Ann-Christine

Anonym sa...

Härlig text och som din Gudmor är jag glad över att livet har lärt dig och att du just nu är nöjd med tillvaron.De är de som gäller!
Som vis och erfaren vet jag att man behöver inte alls få några kriser,de är mest tidningarna som tycker att vi borde få kriserna vid 30,40,50 o.s.v.
Moster B.

sagaulla sa...

70+11+10=10=1
Talet ett står för solen,för allt vad styrka, individualitet och kreativitet heter. Ettorna är födda ledare, ambitiösa och aktiva och ofta även agressiva och dominanta.......behöver jag skriva mera! Med de egenskaperna klarar du nog av viklen kris som helst.
Ja vad var det i paketet?

Anonym sa...

Nej, jag tycker inte heller att man måste krisa på beställning :)
Och så är det väl lite då man får barn så här sent också att man e så mitt up i småbarnslivet att man inte hinner och orkar krisa :D Kan tänka mig att det vore lite annat om barnen var i tonåren samtidigt som man själv blir 40. Och så småningom på väg ut. Nu är man ju mitt uppe i produktivitet, utveckling och dynamik hemma :)

Men att reflektera är alltid nyttigt!

H. Haje