söndag 21 november 2010

Söndagsbild, vecka 46


Har ni tänkt på att det faktiskt är första advent nästa helg? Festmånaden november är inne på sin andra halva nu och snart står alltså julmånaden inför dörren.

Vi har börjat förbereda advent hemma sådär försiktigt. Bytt kransar, hängt upp några röda hjärtan, lagt upp litet ljus och annat smått och gott. Tomtarna får stanna i skåpet till nästa helg, men till lillajul vill nog säkert de nyfiknaste tomtarna titta fram.

I veckan gjorde vi en snabb avstickare till skogen för att samla litet material. Det var kväll, så det var mörkt ute. Finns det läskiga spöken här, undrade sonen när vi trampade runt i mörkret? Inga andra än mamma, svarade jag. När vi kom hem la vi några kottar och kvistar på ett fat tillsammans med några ljus. Riktigt mysigt tyckte jag det blev. Kvistarna matchade t o m våra gröna soffor, vars färg jag är så hjärtligt trött på.

Pojkarna har bytt lakan i sängarna idag och jag hann städa ett vitrinskåp under tiden. Senare idag är det dags att gå på julöppning på stan, med fyrverkeri. Dottern fick ett par nya öronskydd i veckan, dem är vi måna om att använda på barnen när det smäller i knutarna.

Glöm inte att titta in igen. Snart är det dags för fest i bloggen! Du vill väl inte missa den?

Ha nu en riktigt skön och avkopplande söndag.

7 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Söt liten ljusbricka!!

Ha en mysig söndag!

sagaulla sa...

Oj så pyssliga ni varit, såg ni ej ens nå vättar eller troll i skogen? Resultatet av ert fynd blev fint, tänk så billigt man kommer undan med fantasi.
Själv har jag faktiskt tjuvstartat med jultårtor, blev salig då de hade plommonmarmelad i Hötorgshallen!
Hoppas nu att fyrverkeriet flyter lugnt så det ej viner nå pjäser runt er!

Miss Goldie sa...

Jag har också börjat plocka bland julpyntet den här helgen. Och lagt upp julstjärnor! Skulle också behöva få in lite vackert från naturen, kanske jag ska ta en tripp ut i skogen idag. :-)

Anonym sa...

Säger som systeryster,såg ni inga vättar,de brukar ju visa sig när man går in i skogen!
Naturen ger gratis dekoration om man bara vill kolla omkring sig.
Håll i varandra när de börjar smälla.
Moster B.

Lyckoslanten sa...

Vet du nu önskar jag mig en hjälpreda som du som hämtar naturmaterial i den mörka skogen... Jag har pysslat litet med ljusslingor idag eftersom jag är borta nästa helg. Ha en bra början på veckan du! ♥

Livet på Vestergård sa...

Så fint det blev på ditt soffbord!
Jag har haft gäster i dag så det blev ingen julöppning för oss. Men i kväll ska jag inleda glöggsäsongen :)
Kram Kicki

ingen vanlig dag sa...

Granris och kottar är nästan det vackraste pyntet! Jättefint!

/Kristina