måndag 29 november 2010

Att fylla adventskalendern,

Förra året var adventskalendern en stor succé hemma hos oss. Främst för oss vuxna. Sonen hade en period med mycket trots då, speciellt morgontid, men i december gick våra mornar som på dans. Han skuttade glatt ur sängen och efter ett besök i badrummet fick han titta om det fanns något i kalendern. Förra året köpte jag ett set trafikmärken i trä och de fyllde kalendern med dem.


I år har jag beställt hem ett set med bokstäver med magnetyta. Dessvärre har posten omstruktureringar på gång (bra tajming just inför jul) och postgången strular rejält. Jag har föga hopp om att paketet skall hinna hit tills imorgon alltså. Just nu finns ingen plan B, men jag jobbar på den. Eftersom sonen håller på lär sig bokstäverna nu, så tänkte jag att dessa kunde vara kul att "skriva" på kylskåpet med.

Jag måste erkänna att jag fortfarande älskar leksaker. Jag är en frekvent kund i en av leksaksaffärerna i stan. Speciellt leksaker i trä. Dels för att de är hållbara och dels för att de verkligen går hem hos barnen. Åtminstone hos våra barn. Det verkar som de enklaste leksakerna är de bästa. Som dehär:

Dehär frukterna och grönsakerna har skurits, kokats och serverats otaligt många gånger hos oss. Ibland kan man få köpa dem i butik också. Så har också dessa glassar serverats "på torget" och i "glassbilen" oändligt många gånger.

Jag har sökt efter en låda med godis länge och äntligen lyckades jag hitta den i samma nätaffär som magnetbokstäverna. Hälsosammare godis får man väl leta efter - inte sant?


Jag skulle gärna ha sett att julbocken skulle ha hämtat dethär fina marknadsståndet till oss till jul, men tyvärr har vi så trångt hemma just nu att jag hoppas att han kommer ihåg det till ett annat år. Vi får fortsätta att vara snälla alltså!


Leksakerna kommer från JaBaDaBaDo, Plan Toys och Djeco.

Litet sent för denna fråga, men, vad brukar ni fylla adventskalendrarna med?

Vi hade en riktigt spännande start på dagen idag. Hoppas ni har haft en toppenstart på veckan!

6 kommentarer:

Gugis Pärlor sa...

Fin ide med trafikskyltar och bokstäver. Lärorikt dessutom. Svårt med julkalendrar eftersom det behövs 24 st. I år har jag totalt hjärnstopp vad det gäller kalendern. En dag kvar = PANIK!!! Träsakerna måste jag lägga på minnet när jag behöver någon present till en liten flicka eller pojke ;O) Vad hette nätbutiken?

Kram Gugi

En vacker vardag sa...

Gugi: Vad tröstande att höra att jag inte är ensam som är ute i sista minuten! Leksakerna kommer från www.leluhuone.fi När posten löper normalt, tar det bara några dagar att få hem grejerna därifrån.

MOKKASIN sa...

Fick precis span på de fina trafikskyltarna! Jag har dem i min butik Mokkasin som just kalendergrejer och jag gillar dem skarpt. Så himla söta och sköna att hålla i!

alegni sa...

tyvärr är jag helt tom på sådana idéer (också). vi har aldrig haft paketkalender hos oss, förmodligen p.g.a. min lättja...
de där träleksakerna ser hur som helst grymt trevliga ut. roligt att de också uppskattas av barnen.
jo, vi måste definitivt hinna med lite shopping för jul. dock inte denna vecka.
kram

Lyckoslanten sa...

Vet du jag tycker du har jättebra idéer för dina små! Hoppas att det hela blir levererat under adventstiden! När mina söner ännu bodde hemma ställde de upp för sin mamma och lät mig ha en lässtund med dem vid varje kalenderöppning. Böcker är ju alltid bra. Ha en fin början på kalenderäventyret! ♥

Maria sa...

Hej
Tack för ditt tips om bakgrunderna. Då förstår jag. Skall testa detta framöver. Ha en god dag/Maria