torsdag 23 december 2010

Den perfekta julen,

Det har gått några dagar sedan jag uppdaterade bloggen nu. Det beror inte på att jag har haft fullt upp med julstöket utan för att dottern insjuknade och nätterna blev korta och dagarna blev långa, för att summera det kort. Listan på saker jag tänkt göra före jul förblev lång, men vad gör man? Jul lär det ju bli iallafall och julen blir ju vad man gör den till.

När jag tänker tillbaka på alla jular jag har upplevt, så är den absolut sämsta jul, den jag firade på annan ort än min mamma. Julstämningen infann sig aldrig hos mig den julen fast alla yttre attribut fanns. Så med tanke på omständigheterna får vi fokusera mindre på alla detaljer och istället glädjas över att vi får sitta runt samma julbord tillsammans. Det är ju ändå det viktigaste. Glädjande nog får vi duka fram en till liten stol vid bordet i år. Det är ju vår lillasysters första jul.

Som tur var vi iallafall ute i god tid med att hämta granen i år. Barnen älskar granen och visst är det en av julens höjdpunkter att få klä den tillsammans. Granen kläs ganska sparsamt hos oss och en del pynt hänger med från år till år. Jag har köpt ett gäng julmöss i England för många år sedan och de pryder alltid granen.


Nya för i år var metallhjärtan från Miljögården


Ifall någon undrar så har vi Änglahår på ljusen. Jag tycker det blir så mycket mysigare ljussken så. Nya för i år är också trumpeterna som mamma har hämtat åt mig från Stockmann.
Under granen ligger julgransmattan som jag sytt för många år sedan. Det var så mycket jobb med att sy den att fast jag skulle ha lust att byta, så får den tjäna några jular till tror jag.


Tur var också att vi var ute i god tid med barnens julklappar. De är nu paketerade och mottagarna väntar med stor spänning på att julbocken skall komma imorgon. Det blir nog årets längsta dag för barnen tror jag. Tyvärr hann inte alla julklappar fram i tid. Jag brukar inte beställa grejer på Internet till jul, men i år föll jag för frestelsen och gjorde det. Fast det utlovades leverans till jul, så meddelade leverantören att de inte kan uppfylla sitt löfte. Verkligt dålig stil, tycker jag. Som tur var de klapparna till vuxna och inte till barnen.


Sonen bönade och bad om att få gå lägga sig tidigt ikväll. Det är nog första gången, tror jag. Så jag misstänker att det blir en tidig start imorgon bitti. Så fast det finns massor kvar att göra, så tror jag att jag styr stegen mot sängen nu.

Jag vill önska er alla en riktigt stämningsfull och fin jul!

4 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Det är inte trevligt med sjukdomar när julen kommer men tyvärr är det så ibland,då får man ta det som det kommer,hoppas ni får det bra ,god jul Nette

alegni sa...

önskar er alla en riktigt härlig och frisk jul i sällskap av nära och kära.
kram
ingela

Så Vitt Jag Vet sa...

Jag önskar en fridfull julhelg till dej!
Julkraamar!
Sanne

Lyckoslanten sa...

Äntligen fick jag litet tid för att kommentera! Jag har tydligen varit in som hastigast här tidigare och ville kommentera både julpynt och din fina julgransmatta!
Jag har ju samma storlek på den nya pocket dressen och wigwam och de är lika i storlek över bysten. :o)
Hoppas du får ett fint slut på året nu utan sjukdomar! ♥