tisdag 7 december 2010

Tema vecka 48, Julfönster


Denna veckas tema på fabriken är julfönster. Jag tänkte att vi skulle ta en titt på fönstret i sonens rum, dit en del nya filurer har dykt upp de senaste veckorna. Två kluriga nissar ligger under ljusstaken. Undrar just vad de busar med när vi inte ser?


Brevid dem står ett nissepar i härliga luvor och tröjor. De lär inte frysa i första taget i de gosiga tröjorna tror jag.


På andra sidan ljusstaken står två nissar som sonen själv har gjort. Undrar just vad de tänker på där de står?


Tomtegardinerna är uppe också förstås. I de andra rummen har jag skippat julgardinerna i år. I köket har jag kört ett riktigt klurigt trick i år - kanske visar jag upp det någon dag om jag vågar.
Gårdagen förlöpte alltså i självständighetens tecken. På förmiddagen besökte jag en julmarknad tillsammans med bloggvännen Alegni In Office.På kvällen bänkade vi oss framför TV'n för att följa med balen på presidentens slott. Vi släckte alla taklampor, tände ljusstakarna på fönsterbrädena och tände många levande ljus.Männen i familjen var måttligt intresserade men vi ställde till med litet fest och då är nog alla med på noterna. Åtminstone för en stund.


Vi började med att skåla för vårt land och för självständigheten. 


Som salt tilltugg mumsade vi på popcornen som tomten hämtat till sonen dagen innan.
Som sött tilltugg mumsade vi på dehär godbitarna som jag köpte på en mässa. Det var ett brittiskt företag som sålde bl a fudge och tryffel i en massa olika smaker. Fest för en godisråtta som jag alltså!

Tack för titten och kika gärna in i Fabriken för flera julfönster.

4 kommentarer:

alegni sa...

vad festligt ni hade det igår. vi delade på en överbliven bit mögelost som vi åt som den var, direkt ur en pytteliten tupperwareburk. maken drack lite sherry till. jag tog ett stort glas vatten :D
djeez, vad det där godiset ser gott ut! jag hade nog inte kunnat motstå det jag heller.

Gugis Pärlor sa...

Tomtar är gulliga att se på! Fina exemplar har du också! Ni firade verkligen med pompa och ståt! Gott ser det ut ;O)

Kram Gugi

sagaulla sa...

Vilka fina bilder och så härliga tomtar som fått komma fram, du och din kusin gjorde tomtar till mig som snart skall få lufta på sig!
Undrar hur firandet skall bli då det blir 100 årsjubileum kanske blir man inbjuden!

Tisdagskramar från mig!

Anonym sa...

Superfina små nissar verkligen :)
Jag har idag haft egna funderingar kring julpyntet.. :-)