fredag 25 februari 2011

En problemfylld natt,

Efter att ha varit uppe och ammat dottern vid tvåtiden så väckas jag vid 3.30 av att sonen kommer in i rummet. Jag har ett problem, meddelar han. Smått groggy kliver jag upp ur sängen för att hjälpa honom med problemet. Det visar sig att en av hans gosetigrar är försvunnen. Smått imponerad av att han har stenkoll på alla tigrarna även mitt i natten, så går vi på tigerjakt tillsammans. En förrymd tiger upphittas sedan under sängen. Han lägger sig.

Efter några minuter kommer han tillbaka till mig. Följ med här mamma, säger han. Upp igen! Det är dags för ett nattligt toalettbesök. Han står på det kalla stengolvet, burrig i håret och frågar:
- Varför far flygplanen på natten mamma?
Just samma frågeställning brukar jag också fundera på nattetid... Varför? Jag kom fram med någon halvlam förklaring och vi styrde kosan mot sängen igen.

Det gick en halvtimme och det gick en timme. Sonen somnade inte om utan 4.30 meddelade han att nu är det visst dagen. Ja, vad gör man... Något säger mig att detta kommer att kännas som en lång dag.

Hoppas att er fredag är mindre problemfylld än vår! Trevlig början på sportlovet önskar jag alla som blir lediga idag!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tillåt mig att utbrista

VILKEN HÄRLIG UNGE!

jag förstår att det blir en lång och trött dag och att det inte var så härligt just där å då men som sagt, vilken härligt fantastisk unge! Inte minst, vilken härligt fantastisk mor du är som ställer upp utan krusiduller mitt i natten å svarar på konstiga frågor :)

Ellinor

Lyckoslanten sa...

Jag kan tänka mig att du är trött idag, men jag måste småle åt din härliga son! Min son som har haft filmuppdrag i din stad kom hem till sin mamma idag. Han är sjuk. Jag tror inte att det äventyrar vår träff! Vi ser! :o)

Karina sa...

Oj, vilken natt. Hoppas ni alla orkat idag. Men jag instämmer med de andra, vilken härlig son men härliga funderingar även nattetid.

Här har vi också haft en dålig natt. Så dålig så jag vågar inte mej på att tänka hur få timmar jag sovit. Alex vaknade runt 23 redan och började gråta, han var helt otröstlig fast han fick komma bredvid mej. Jag trodde han hade i öronen, svårt att veta...Vi gick upp, gav värkmedicin och ammade. Men det tog 1h innan han kom till ro. Han hann bara tysta, så kommer den äldre sonen tassande till min säng och kryper upp. Sen vaknade Alex typ varanan timme fram till halv 7 imorse. Så jag har varit sååå trött.
Har ändå fått huset städat och sambok kom äntligen hem halv 1 idag. Då stegade jag iväg i säng och sov 1½h, så skönt.

Trevlig helg till er!!!

alegni sa...

lilla vännen...
påminner lite om den gången då vår tvååring som kommer och väcker pappa mitt i natten med orden: huhäkta mig pappa, men jag kan inte andas.
det blev ilfart till akuten den gången.

sagaulla sa...

Känner mig mycket mycket skyldig till de udda frågorna! Jag åkte hem med ett sent flyg igårkväll med en detaljerad kartritning där även flygrutterna ritats ut! Han fortsatte säkert i drömmen med att fundera över kartor, flygrutter och flygtider. Min allra bästa (snart) fyraåring!
Krama honom varmt från mig!

En vacker vardag sa...

Ellinor: Tack för din goa kommentar. Den satt en guldkant på min långa dag!

Lyckoslanten: Tråkigt att höra att sonen är sjuk. Hoppas vi kan ses iallafall :)

Karina: Säkert skönt att ha sambon hemma nu. Hoppas att vi alla får en bättre natt inatt!

Alegni: Hur gullig kan man vara om man ber om ursäkt för en sån sak! Vår son försökte först väcka sin far. Med väldigt dålig framgång, kan tilläggas :)

Sagaulla: Det ryms mycket tankar i det lilla huvudet. Kramen är levererad! Kramar från oss alla <3