tisdag 22 februari 2011

Tema vecka 8, Designfavorit

Denhär veckans tema på Fabriken är designfavorit. Skulle jag känna mig sentimental skulle jag nog välja något finskt designföremål från 70-talet, för hemma hade vi en hel del sådana. Men jag väljer istället att visa Ghost stolen, som var en helt ny designupplevelse för mig, tills för några år sedan när sonen fick sin i present.

Louis Ghost stolen är designad av Philippe Stark och finns i olika färger och storlekar. Sonens stol är alltså en barnmodell och sitthöjden på den är 32 cm. Stolen är tillverkad i plast och jag måste säga att den är otroligt stadig och hållbar. Benen är något bakåtlutande och det gör att stolen blir väldigt stabil och vippar inte bakåt. Dessutom är den lätt att hålla ren. Eftersom den väger så litet kan barnet lätt flytta den själv (är detta en för- eller en nackdel? hmm...).

Bruno fick agera modell eftersom ingen annan ville. Jag kan varmt rekommendera denna stol åt alla som söker en bra och hållbar barnstol. Tack vare sin genomskinliga färg, så smälter den bra in i inredningen. Som hos oss blir den säkert en uppskattad gåva också åt barn från 1 år och uppåt. Priset har jag tyvärr ingen information om.

Hoppas att ni inte blev spökrädda av Ghost stolen nu! Kika gärna in på Fabriken för flera designfavoriter.

4 kommentarer:

Pållan sa...

Passerade Kartellbutiken senast igår och jag suktar efter en egen Ghost stol men först ska vi ha oss ett hus. En fördel om man har någonstans att ställa prylarna. Trevlig onsdag önskar Pållan

Så Vitt Jag Vet sa...

Hej! Har oxå tittat på den modellen och tycker att den är tuff .... Angående mariskålen, så kollade jag mina 30 år gamla skålar och de har faktiskt ingen gjuten marimekko-stämpel. Jag vet inte från när de har satt stämpeln....
Ha en bra dag..
Kraam
Sanne

Lyckoslanten sa...

Det där är en ny erfarenhet och design för mig! Man lär sig något nytt varje dag!
Ha det bäst så länge! ♥

Anu sa...

Oj, jag är så svag för Kartell! Vi funderade en gång också att köpa den där barnstolen (jättegullig!), men det blev en vuxenvariant i stället. Egoistiska jag... ;)